Hos Design Rocket er Green Friday det nye sort

Vores webshop er stille og flere af vores forhandlere, melder at der også er stille hos dem. Folk kommer og kigger og samler inspiration og tager billeder til ønskesedlen til jul (hvilket er fantastisk). Eller de snuser efter hvilke ting de skal gå efter på Black Friday lige om lidt.

Black Friday er blevet en af de største shoppe-dage i Danmark og i 2018 blever der shoppet for 1.94 milliarder kroner på denne dag! (kilde: Texta). Mange sparer sammen til denne dag. Flere sørger for at have fået eller delt ønskesedler ud inden, så julegaverne kan shoppes til udsalgspris og der kan købes mere. Og selvfølgelig vil vi gerne have tingene billigere, hvem vil ikke det. Især når vi ved at de fleste varer er prissat efter at tingene kan sættes på udsalg. For det er jo fuldstændig psykologisk og menneskeligt, at vi går efter det gule prisskilt og procenttegnet, der viser hvor meget vi sparer. Hvad der er sparet, er jo tjent. Og når jeg nu kan få to par sko for et pars pris, er det jo dumt ikke at tage dem. Men har jeg i virkeligheden brug for det ekstra par sko? Havde jeg i virkeligheden brug for det første par? Eller blev jeg bare fristet af det helt vildt gode tilbud?

Forbrugsfest, hvor naturen igen betaler regningen

Alle vores indkøb og hele vores forbrug sætter et Co2 aftryk på vores natur, og især på Black Friday bliver der shoppet så vores planet kan mærke det. Vælger du på Black friday at shoppe en bærbar, en smartphone, et par bukser, et par sko og et sæt træningstøj, har det alene udledt 342,3 kg. Co2 på én dag (info taget fra greenmatch). Det svarer til en flyvetur til Madrid. Det er ret vildt at tænke på, nu hvor Corona, flere steder i verden, har vist hvor ren luften er, når der ikke bliver fløjet så meget som normalt.

Selvfølgelig skal man stadig handle og især støtte butikkerne, som vi også gerne vil have er her til næste år. Men måske det er nu vi skal tænke over vores forbrug. Kun købe de ting vi har brug for. Stole på at producent og butik har sat en pris, som gør det fair for både producent, butik og forbruger. Som forbruger burde vi vel stole på at der ikke er regnet udsalg ind i prisen? For det betyder vel egentligt bare, at folk, der køber til fuld pris, betaler overpris?

Bæredygtig produktion og materialer

Vi har valgt kun at producere på bestilling, så vi undgår overproduktion og lager. Det betyder at der i nogle tilfælde er lidt længere leveringstid til butikkerne og til forbrugeren. Alt vores træ er FSC certificeret, som betyder at det kommer fra sikkert skovbrug, som tager hensyn til natur og mennesker (læs mere om FSC her). Alt vores træ bliver udnyttet eller gemt så vi senere kan bruge det. Alle rester prøver vi at lave til produkter så vi smider så lidt som absolut muligt ud. Vi prøver at køre en produktion hvor vi forurener og sætter så lille CO2 aftryk som muligt. Vi drømmer om også at kunne tænke social bæredygtighed ind, når vi engang skal til at ansætte. Tænk hvor fantastisk det vil være hvis vi kan hjælpe unge mennesker, som har svært ved at finde deres plads i livet og på arbejdsmarkedet?

Vi er nye i det her game og vi har stadig meget at lære, men vi gør vores bedste (Læs mere om os her). Det er egentlig også bare det vi prøver at opfordre forbrugeren til; tænk nu over hvad I køber, fra hvem og hvad det er produceret af.

Hvordan holder vi så Green Friday?

Det ved vi helt ærligt ikke endnu. Måske vi skal donere en procentdel af vores overskud den dag til velgørenhed? Måske vi skal opfordre til at alle tager en pose og går ud og samler skrald i naturen? Skal vi bare slet ikke gøre noget? Eller hvad skal vi gøre? Har du en god ide?

Skriv et svar